tisdag 6 september 2011

BILDBOMB!!

Ok... Here we go!!
Här kommer en bildbomb, på några av de tårtor jag hittills knåpat ihop...

Min allra första täckta tårta, vad jag hade för fyllning i den minns jag faktiskt inte... Men den blev god ;-)

Den andra tårtan, och även första gången jag provade använda mig av hemmagjord sockerpasta, det gick riktigt bra, för att vara första försöket.
Den bestod av vita bottnar, och jag hade fyllt den med mörk chokladmousse, och lemoncurdmousse, spacklad med smörkräm.
Den hade vi med oss till fika hem till mina föräldrar.

Jultårtan 2010.
Pepparkaksbottnar, fylld med lemoncurdmousse och vit chokladmousse. Spacklad med smörkräm.


Makens födelsedagstårta. Inte den vackraste av tårtorna jag gjort, men den smakade åtminstone bra. Vit tårtbotten, fylld med lemoncurdmousse och vit chokladmousse. Spacklad med smörkräm.

Denna gjorde jag till alla hjärtans dag, då vi skulle få hembesök av prästen, som skulle döpa Nelly. En "vanlig" gräddtårta för ovanlighetens skull. Den minns jag inte vad vi hade för fyllning i... Men den gick hem hos prästen i alla fall ;-)

Nellys Doptårta (den första av två).
Vita bottnar, fylld med hallonmousse och vit chokladmousse. Spacklad med marängsmörkräm. Min första tårta täckt med mmf. Dekorationer i SP.

De små skorna jag gjorde som dekoration. Jag gjorde flera försök till skor, innan jag lyckades med ett par jag kunde vara nöjd med.

Doptårta nummer två. Samma fyllning som i första, men täckt med sp.
Den lilla bebisen (mini-Nelly) som jag gjorde som dekoration på den tårtan.

Mammas födelsedagstårta, Mars 2011.
Minns inte vad jag fyllde den med, men jag vet att det var chokladbottnar, och kokosmousse... Men vad jag hade mer minns jag inte... Lemoncurdmousse kanske!?
Denna tårta var den första jag täckte med choklad-sp, och det var inte det lättaste. Vet inte vad jag gjorde för fel, men måååånga svordomar blev det innan jag fick till den hyfsat i alla fall. Dekorationer i sp och kristyr.

Här kommer pippi långstrump... tralalalala...
Den första tårtan jag gjorde till någon som inte hörde familjen till. Riktigt nervöst var det, men som tur var, var det åtminstone en väninna till mig som beställde den, så det gick bra, och hon var nöjd (det blev även födelsedagsbarnet ;-))
Vita bottnar, fylld med hallonmousse och mjölkchokladmousse. Spacklad med marängsmörkräm, dekorationer i sp, och silverkulor.
En närbild på "Pippi". Skorna var ett rent h***ete att få till, de trillade omkull hela tiden, och kappsäcken fick fyllas med silverkulor, då guldströsslet jag hade beställt, inte hann komma i tid.

Denna tårta beställde min pappa, som han skulle ha till ett morgonmöte på sitt företag. Det skulle vara så enkelt som möjligt, vitt och brunt, och bara text. Så detta blev då resultatet.
Vita bottnar. Fylld med mörkchokladmousse, och lemoncurdmousse. Spacklad med marängsmörkräm. Täckt med choklad-SP och dekorerad med sp.


Nästa tårtbeställning, som inte var av en familjemedlem...
Önskemålet var en "prinsess-tårta" som inte skulle vara allt för barnslig, eftersom den skulle ätas tillsammans med släkten, men den skulle ändå tilltala en fyraåring... Inte det enklaste vill jag lova. Men så här blev det i alla fall...
Vita bottnar, fylld med mjölkchokladmousse, hallonmousse. Spacklad med marängsmörkräm, och täckt/dekorerad med sp. och några sockerkulor till prinsesskronan...
...Som det kommer närbild på här... Den sprejade jag med ätbar guldspray.

Denna tårta hade jag och Nelly med oss på avslutningen på Stor & Liten (typ som öppna förskolan). Det uppskattades :-)
Vita bottnar, mjölkchokladmousse, hallonmousse, marängsmörkräm. Täckt/dekorerad med marsipan/sp.

Studenttårta nr. 1.
Vita bottnar, hallonmousse/mjölkchokladmousse, marängsmörkräm. Täckt/dekorerad med sp.
Studenttårta nr. 2, till samma student som ovanstående. Så jag gjorde exakt lika i fyllningarna.

Midsommartårtan 2011.
En vanlig gräddtårta, med jordgubbsmousse, glasscreme, och en massa jordgubbar på toppen ;-)

Yngsta sonens födelsedagstårta. Den vi bjöd på till familj och släkt.
Vita bottnar, hallonmousse/mjölkchokladmousse... (verkar ha snöat in på den kombinationen, men det är gott...) Smörkräm och täckt/dekorerad i marsipan/sp.

Tårtan till samma sons barnkalas.
Samma fyllning som ovan, täckt/dekorerad i marsipan/sp, och "spindelnätet" ritade jag dit med ätbar tuschpenna.

Dotterns (Nelly) ettårstårta.
Hann inte göra den klar, då gästerna började droppa in tidigare än bestämt... Därför finns inte hennes namn med, men det brydde hon sig förmodligen inte om ;-)
Vita bottnar, fylld med hallonmousse och blåbärsmousse. Spacklad med glasscreme, och täckt/dekorerad med marsipan/sp.

En beställd Hello Kitty tårta till en 6-åring.
Hann inte planera denna så noga, då beställningen kom med rätt kort varsel, men de blev nöjda ändå.
Vita bottnar, fylld med mjölkchokladmousse/hallonmousse (ok... IGEN... Men det brukar vara ett rätt säkert kort när det kommer till barn ;-)), spacklad med glasscreme, täckt med marsipan/sp, och dekorationer i sp/kristyr.
Något jag inte alls gillade med denna tårta, var den lilla hello Kitty figuren jag gjorde som dekoration... Den blev baktung, och ville konstant tappa huvudet :-( Men med lite extra ätbart lim, och några nedstuckna spagettistrån så höll hon sig nog stabil en stund i alla fall...
Har ännu inte fått någon recension på denna tårta, men jag hoppas den gick hem på barnkalaset.

Ja, det var alla tårtor jag hade bilder på.
Jag hoppas att jag ska vara lite bättre på att uppdatera i fortsättningen, för det är rätt tröttsamt att göra såna här långa inlägg också ;-)

//Lotta

Inga kommentarer: