onsdag 28 september 2011

Ben 10

När min äldsta son fyllde 8 år, ville han helst av allt ha en grön tårta med Ben 10. Men eftersom vi inte skulle ha någon tårta på barnkalaset, då barnkalaset skulle hållas i badhuset, och vi vet av erfarenhet sedan förra årets badkalas, att tårtor inte trivs i badhusklimat... Förra året, blev tårtan efter en stund i badhuset, en halvt flytande, kladdig klump... Inte så kul. Så, vi skulle alltså bara ha tårta till familjen, och jag ansåg att det inte var nödvändigt med Ben 10 då.
När jag börjat göra tårtan, fick jag dåligt samvete. Lillebror fick ju bestämma vilken tårta han ville ha när han fyllde år. Så i sista minuten, precis innan gästerna kom, försökte jag mig på att göra Ben 10 till tårtan. Resultatet blev denna;Helt nöjd blev jag inte, men samtidigt kanske jag inte skulle ha väntat mig att den skulle bli perfekt heller, då jag aldrig gjort Ben 10 tidigare, och dessutom blev den gjord precis innan gästerna skulle komma. Men min lilla gosse blev nöjd, och det är ju huvudsaken :-)
Fyllningen bestämde han själv, och det blev lemoncurdmousse och vit chokladmousse. Spacklad med vit marängkräm, och täckt/dekorerad i sp/marsipan/fp.

Några chokladcupcakes blev det också;
Receptet tagit från Leila Lindholms bok "A pice of cake".

Jag hade också bakat några vanliga vaniljbullar, och drömmar, som vi bjöd på när han fyllde år. Men dom fick inte vara med på bild ;-)

Nu har jag precis bakat mina första glutenfria tårtbottnar, inför helgens tårtbeställning. Hur de blev vågar jag inte säga ännu, men jag hoppas på det bästa... Återkommer med resultat, och jag kan även dela med mig av receptet om de blev lyckade ;-)

Inga kommentarer: