måndag 11 juli 2016

Doptårta till lilla Hugo

Hahaha... Det här med att jag skulle bli bättre på att blogga gick ju sådär...
Men nu kommer i alla fall ett inlägg. Bättre sent än aldrig ;-) Jag har i och för sig inte varit så engagerad i varken pyssel eller bakning senaste tiden, då studierna tagit upp allt för mycket av min tid. Utöver studierna har jag ju också mina tre barn och deras fritidsintressen, tre hundar och hästar som tar upp en hel del tid, så tiden att lägga på tårtskapande och annat pyssel är nästintill obefintlig. Jag har fått avsäga mig beställningar på tårtor och bakar numera bara till familjen.

Den 28/5-2016 döptes min systerson Hugo. Jag fick äran att fixa tårtan. Med nästintill fria händer blev det den här skapelsen som till slut stod på fikabordet vid dopfikat...


Tårtan är en två-vånings med vita bottnar gjorda enligt "tre-lika", fyllda med hallonmousse och blåbärsmousse, spacklad med marängsmörkräm (recept: Leila Lindholm), täckt med hemmagjord sockerpasta/marsipan (50/50) och dekorationerna är gjorda i hemmagjord sockerpasta/flowerpaste samt kristyr runt om. Jag känner mig relativt nöjd med resultatet, men är en aning missnöjd med färgerna. Det som blev mer turkost skulle ha varit babyblått (i min värld är babyblå lite mer åt väldigt ljus blå... inte turkos) och den övre tårtan skulle ha varit kritvit, men fick slut på färg, så det "grådassiga" från marsipanen lyste igenom för mycket och därmed blev den inte helt vit. Men gästerna gillade både smak och utseende och det är väl det viktigaste ;-)

Bjuder också på en bild från själva dopet :-)

Strax kommer ett inlägg till ;-)
På återseende!!
//Lotta

Inga kommentarer: