måndag 11 juli 2016

Bröllop 2016-07-09

I helgen vigdes min lillasyster med sin Emil. Bröllopet var otroligt vackert. Ett utomhusbröllop nere vid sjön vid våra föräldrars stuga några mil härifrån. Vädret var fantastiskt (även om senare eftermiddagen bjöd på någon regnskur, men under själva vigselakten och en stund efter den var det strålande sol). Jag fick även denna gång äran att fixa tårtan, och då doptårtan (i förra inlägget) fick så bra kritik, ville de ha samma smaksättning på bröllopstårtan.
Min systers önskemål om tårta var en enorm trevåningstårta med ett hundratal rosor på... (bilden hon skickade var på en tårta som lika gärna har kunnat serverats på ett kungabröllop). Efter lite diskussioner fram och tillbaka lyckades jag få henne att förstå att man faktiskt inte behöver en tårta till ett par hundra gäster, när gästantalet uppgår till knappt 30... Och det här med att jag inte har all tid i världen till att sitta och modellera rosor, gjorde att hon gav upp och jag fick fria händer att fixa tårtan som jag ville. Det må låta konstigt att brudparet inte fick som de ville, men när jag fixar tårtan helt gratis känner jag inte att de kan ställa precis vilka krav som helst ;-)

Här kommer i alla fall slutresultatet:

 Även denna gång gjorde jag vita bottnar enligt recept "tre lika", fylld med hallonmousse och blåbärsmousse, spacklad med marängsmörkräm (Leila Lindholm), täckt med sockerpasta/marsipan och dekorationerna är gjorda av sockerpasta och kristyr. Allt hemmagjort. Jag gjorde den lite "stilren" eftersom jag själv tycker att det är snyggast så, när det inte blir alldeles för mycket dekorationer på den. Att gå fullständigt bananas med dekorationerna kan man göra på en barntårta istället ;-)
Jag känner mig nöjd med tårtan och brudparet och gästerna berömde både smak och utseende. Skönt! (allra helst eftersom det inte alls var vad de önskade sig från början...)

Bjuder på en bild på det fina brudparet också :-)

Nej hörrni... Nu har jag inte tid att sitta här längre. Hundarna ska ut och jag ska åka och handla snart. När det kommer ett inlägg nästa gång vågar jag inte svara på. Har en son som fyller år nästa måndag, och vill han ha tårta då så kanske det kommer ett inlägg om den (men det är högst osannolikt... han gillar inte tårta, och brukar välja kladdkaka eller banoffie-paj istället för tårta på sin födelsedag).
Nu har jag bara knappt tre veckor kvar av min ledighet, sen börjar allvaret igen så då lär det finnas ännu mindre tid till att baka eller pyssla... Men precis som med trisslotter: Plötsligt händer det!!

Ha en fortsatt fin sommar!!

//Lotta

Inga kommentarer: